۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
امور فرهنگی؛
وبینار نقش موزه ها در جریان سازی هنرهای معاصر
وبینار نقش موزه ها در جریان سازی هنرهای معاصر
وبینار نقش موزه ها در جریان سازی هنرهای معاصر مورخ 1400/02/28 ساعت 14 الی 16 با همکاری انجمن علمی موزه و انجمن علمی نقاشی با حضور 52 نفر شرکت کننده برگزار گردید. مدعوین برنامه جناب دکتر سجاد باغبان ماهر و جناب آقای زروان روحبخشان سخنرانی مرتبط با نقش موزه ها در جریان سازی هنرهای معاصر داشتند.

برنامه با صحبت های جناب دکتر باغبان ماهر درباره جایگاه انواع موزه ها در پیشبرد علوم و فضاهای هنری و تفاوت کارکرد هرکدام از این موزه ها در گردآوری و نگهداری مجموعه ها آغاز گردید.

"زمانی که از موزه صحبت می کنیم از یک تنوع قابل اعتنا صحبت می کنیم." کارکرد موزه های هنری بیشتر مربوط به همان نمایشگاه های موقت است که در واقع جریان سازی خیلی مهمی را به عهده دارد اما وجه دیگر موزه و جریانات هنری (که در این وبینار بیشتر به آن پرداخته شد) بحث گردآوری مجموعه های هنری برای موزه است، یعنی بخش مهمی از کارکرد موزه ها بستگی به گردآوری آثار هنری دارد که فرآیند بسیار پیچیده ای است.

در ادامه، درباره نقش جریان سازی تاثیرگذار سبک های مختلف هنری همچون امپرسیونیسم و... در سده های معاصر بر موزه ها بحث گردید. "زمانی این جنبش ها تاثیرگذار واقع شدند که در واقع در موزه ها پذیرفته شدند و آثاری به نمایش گذاشتند."

در ادامه مبحث کارکرد موزه ها جناب آقای روحبخشان بر درستی این نکات تاکید کردند و عنوان کردند که مساله اینجاست که موزه ها با یک نظام ذهنی کلاسیک وارد این جریان سازی هنری می شوند و اتفاقا این جریانات هنری که ضد الگوهای اصیل و کلاسیک خودشان هستند را از بین برده و به آن اجازه بروز نمی دهند و بخشی از این جریان سازی در هنر را کاملا از آن خود می کنند. در ادامه این بحث به این موضوع که هنر قاجار چند سال است که ارزش های آن شناخته شده است و در گذشته به عنوان دوران افول هنر از آن یاد می شد، "تکلیف ما (هنرمند) با موزه های باستانی مشخص است" پرداخته شد. همچنین به تاثیرگذاری گروه های هنری همچون تالار قندریز و ... در خلال نمایشگاه ها و نشریه های تخصصی به خاطر عدم وجود موزه های متخصص با کارکرد هنری، خصوصا هنر معاصر نیز پرداخته شد.

امروزه این گروه ها و آکادمی ها تلاش می کنند که از آن حالت آکادمیک و اصیل موزه ها فاصله بگیرند. اما زمانی که به آکادمی های اروپایی وارد شویم شاهد آن هستیم که تمام جریانات تاثیرگذار قرن بیستم میلادی تقریبا در تضاد آن نظام آکادمیک شکل گرفته اند. در واقع آن نگاه محافظه کار موزه های دولتی در آکادمی های دولتی هم وجود دارد، اما در آکادمی های خصوصی اتفاقات دیگری رخ می دهد که ممکن است تماما مخالف آموزه های اصیل باشد. به طور کلی جرقه های تاثیرگذاری بر جریانات هنری در همین آکادمی های خصوصی رقم می خورد که بیشتر شامل اورپا می شود.
 
 
 
 
 
 
 
 
تاریخ:
1400/03/10
تعداد بازدید:
3572
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
ساختمان مركزي دانشگاه هنر اصفهان
خيابان حكيم نظامي، روبروي خیابان خاقاني، دانشگاه هنر اصفهان
تلفن: 03136248089 - 03136249836 - 03136249840 - 03136269972 - فاکس: 03136249841
info@aui.ac.ir
دانشگاه هنر اصفهان
كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به دانشگاه هنر اصفهان مي باشد.
ورود اعضا
Powered by DorsaPortal