معاونت پژوهش و فناوری
معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه
بيانيه پنجاهمين اجلاس معاونان پژوهش و فناوري دانشگاه​​​ ها، پژوهشگا​ ها، پارك هاي علم و فناوري، مؤسسات آموزشي، پژوهشي و فناوري كشور
بيانيه پنجاهمين اجلاس معاونان پژوهش و فناوري دانشگاه¬ها، پژوهشگاه¬ها، پارك¬هاي علم و فناوري، مؤسسات آموزشي، پژوهشي و فناوري كشور
23 و 22دي ماه 1395، دانشگاه سيستان و بلوچستان


 
  ضمن عرض تسليت رحلت جانگداز و جانسوز عالم رباني، مجاهد نستوه، امير سرفراز و پرچمدار شجاع و مدير كم نظير انقلاب اسلامي و يار ديرين امام و رهبري، حضرت آيت ا... هاشمي رفسنجاني، و تشكر و قدرداني از ميزباني دانشگاه سيستان و بلوچستان، بيانيه پاياني پنجاهمين اجلاس معاونان پژوهش و فناوري دانشگاهها، مؤسسات پژوهشي و فناوري كشور براساس بحث هاي انجام گرفته و پيشنهادهاي ارائه شده در اجلاس، موارد زير جهت پيگيري و اجرا، مورد تاكيد شركت كنندگان قرار گرفت:
1- با توجه به رشد چشمگيركشور در زمينهي انتشار مقالات علمي، نوآوري و تجاري سازي فناوري در دولت تدبير و اميد، شايسته است به منظورحفظ اصالت پژوهشها و ارتقاء شاخصهاي كيفي نظير ميزان ارجاعات و بين المللي سازي دستاوردهاي پژوهشي و نيز افزايش اثرگذاري، تجاري سازي فناوريها و حل مسائل كشور با انجام پژوهش هاي هدفمند، برنامه ريزي جدي صورت پذيرد.
2- از آنجا كه رشد و تعالي كشور در عرصه علم و فناوري پيشران اقتصاد دانش بنيان و تضمين كننده ي ارتقا سطح رفاه ملي است ضروري است سياست گذاران و مسؤلان محترم جمهوري اسلامي حمايت از دانشگاهها، موسسات پژوهشي و پاركهاي علم و فناوري را در صدر برنامه هاي خود قرار دهند.
3- ضمن تقدير از مشاركت پژوهشگران موسسات علمي در ارتقاي جايگاه جهاني كشور در حوزه هاي علم و فناوري، جهت پاسداري از اين دستاوردهاي برجسته تاكيد ميشود مراتب اخلاق مداري در انتشار دستاوردهاي علمي در دانشگاهها، و موسسات پژوهشي و فناوري بيش از پيش مورد توجه قرارگيرد.
4- با توجه به اهميت محصولات راهبردي بومي در ارتقاء سطح رفاه و امنيت منطق هاي از طريق ايجاد ارزش افزوده ي صادراتي، پيشنهاد مي شود دبيرخانه دائمي مرتبط با اين موضوع در مناطق دانشگاهي 8 و 10 كشوري (دانشگاه هاي سيستان و بلوچستان و شهيدچمران اهواز) راه اندازي شود و نسبت به ايجاد ظرفيت هاي لازم اقدام نمايند.
5- با توجه به فعال شدن كارگروه آموزش، پژوهش، فناوري و نوآوري در استانها، ضروري است دانشگاههاي استاني كه مسئوليت دبيرخانه هاي اين حوزه را بر عهده دارند، براي استفاده بهينه از ظرفيت​​​​​ هاي موجود اين كارگروه، دستورالعملي با وحدت رويهي يكسان با نظر دبيران مناطق تهيه و به معاونت پژوهش و فناوري وزارت عتف ارسال تا در جهت تصويب و پيگيري آن از طريق مسؤلين ذيربط بعمل آيد.
6- به منظور ايجاد تعامل سازنده و موثر بين دانشگاهها، موسسات پژوهشي و پاركهاي علم و فناوري، نظام نامه اي توسط دفاتر امور فناوري و پژوهشي وزارت عتف و مناطق دهگانه تهيه و از طريق معاونت پژوهش و فناوري وزارت عتف جهت اجرا، به دانشگاهها و موسسات پژوهشي و فناوري ابلاغ گردد.
7- با توجه به برگزاري موفقيت آميز و اثربخش اجلاس پژوهش و فناوري در سطح ملي، پيشنهاد ميشود اين اجلاس سالي يكبار و جلسات دبيران مناطق هر سه ماه با حضور معاون محترم پژوهش و فناوري و مديران ستادي جهت پيگيري مسايل پژوهش و فناوري تشكيل گردد.
8- با توجه به افزايش مشاركت مناطق دهگانه ي پژوهش و فناوري كشوري و موفقيت آميز بودن آن، پيشنهاد ميشود برخي از اختيارات حوزه پژوهش و فناوري وزارت، براساس دستورالعملي كه تدوين خواهد شد، به مناطق تفويض شود.
9- از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور انتظار ميرود با توجه به توصيه هاي مقام معظم رهبري در جهت رشد و شتاب توسعه علمي كشور و همچنين كاربردي نمودن دستاوردهاي علمي، نسبت به اعتبارات مورد نياز دانشگاهها و موسسات پژوهشي و فناوري همكاري لازم بعمل آورد.
 
دبيرخانه پنجاهمين اجلاس معاونان پژوهش و فناوري دانشگاهها، پژوهشگاهها،
پاركهاي علم و فناوري، مؤسسات آموزشي، پژوهشي و فناوري كشور
تاریخ:
1395/11/11
تعداد بازدید:
370
منبع:
Powered by DorsaPortal