۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
درخشش تفکر هنر ایرانی اسلامی در مرکز بین‌المللی اسلامی کیش؛
عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان در مرکز بین‌المللی اسلامی کیش خالق طرح های شگفت انگیز ایرانی اسلامی شد.
عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان در مرکز بین‌المللی اسلامی کیش خالق طرح های شگفت انگیز ایرانی اسلامی شد.
 بر اساس اعلام گروه ارتباط با صنعت دانشگاه هنر اصفهان، طراحی و راهبری گروه هنری در ساخت مرکز بین المللی اسلامی کیش که نمونه و نشان بارزی از معماری ایرانی - اسلامی است، بر عهده استاد جلیل جوکار عضو هیات علمی دانشکده صنایع دستی بوده است.
به گفته استاد جلیل جوکار در ساخت این مسجد که نمونه ای کم نظیر در جهان اسلام است، تمام متریال و مصالح بکار رفته متناسب با اقلیم مرطوب وگرم کیش انتخاب شده و در آزمایشگاه های معتبر، مورد ارزیابی قرارگرفته اند، تا نفاست، استحکام و ماندگاری بالایی در طول زمان های متمادی و قرون داشته باشد؛ شایان ذکر است که بانی ساخت این مسجد و مرکز بین المللی اسلامی آقای حاج مشتاق مشتاقی و معمار آن آقای مهندس محمد وحید صابری است. 
وی با بیان اینکه در زیر گنبد این سازه منحصر به فرد و دیواره های آن بیش از هزار متر مربع گچ بری با دست معادل زمانی 8 هزار ساعت توسط استاد پیشکسوت مرتضی مطیفی فر انجام شده است افزود: آرایه‌های این مسجد، از بیرون حجاری و همچنین از داخل نیز حجاری و گچ‌بری است به شکلی که مسجد یکپارچه سفید و مزین به نقوش ایرانی -اسلامی است.
این عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: با توجه به اینکه پروژه از ابتدا مزین به نام مبارک حضرت ثامن الائمه (ع) بوده، لذا توجه ویژه ای به نمادپردازی عدد 8 شده است تا احیاگر نمادپردازی عددی حکمی در هنر اسلامی نیز باشد.
استاد جوکار به برتری های فراوان این بنا نسبت به مساجد پست مدرن ساخته شده در کشورهای همسایه هم اشاره کرد و گفت: دراین مسجد با زیربنای 3 هزارمترمربع 200تن کوپ سنگ چینی سوپرممتاز ازنا در وسعت 10 هزار متر مربع توسط آقایان کرباسی وشمس با تکنیک و هنر حجاری نصب شد.
وی افزود: کتیبه های این مسجد به خط ثلث ایرانی توسط استاد پیشکسوت آقای احد ترابی و با تکنیک گچبری وحجاری انجام شد و از سوی دیگر 23 مترمکعب چوب ساج برمه برای ساخت 35 در گره چینی سازی شده توسط استاد رادمند بکار برده شد.
این عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به نوعی کارآفرینی دینی - هنری در ساخت این مرکز بین المللی اسلامی گفت:برای اجرای این طرح بیش از 200 هنرمند و صنعتگر به صورت مستقیم و بیش از هزار و 500 نفر بصورت غیر مستقیم مشغول به کار شدند.
استاد جوکار در پایان افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، مرکز بین‌المللی اسلامی کیش در دهه فجر به بهره برداری می رسد و جزییات هنری وساختاری بیشتری از این بنای زیبا، که به "عروس المساجد" معروف شده است، بصورت کتاب منتشر می گردد و بازدید واستفاده از آن برای عموم آزاد خواهد شد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
تاریخ:
1399/07/14
تعداد بازدید:
5997
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
ساختمان مركزي دانشگاه هنر اصفهان
خيابان حكيم نظامي، روبروي خیابان خاقاني، دانشگاه هنر اصفهان
تلفن: 03136248089 - 03136249836 - 03136249840 - 03136269972 - فاکس: 03136249841
info@aui.ac.ir
دانشگاه هنر اصفهان
كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به دانشگاه هنر اصفهان مي باشد.
ورود اعضا
Powered by DorsaPortal